Med tiden bliver din cykelkæde slidt og skal derfor udskiftes. Hvis du ikke får udskiftet cykelkæden i tide, så kan det i værste fald ødelægge dine forreste klinger og din kassette eller tandhjul på baghjulet.
Det er utroligt nemt at se hvordan og ikke mindst hvornår din cykelkæde er blevet så slidt at den skal udskiftes.
Se stort udvalg af billige cykelkæder hos Cykelpartner.dk
Hvor lang tid holder en cykelkæde?
Som en tommelfingerregel, kan du regne med at en cykelkæde kan holde mellem 3000 – 5000 km. Som du nok kan se, så er der et ret stort spænd imellem disse antal kilometer og grunden til dette har faktisk noget med dig selv at gøre.
- Hvor god er du til at vedligeholde din kæde (vaske og smøre)
- Hvilket slags vejr cykler du i (tørvejr, regnvejr, snevejr)
- Hvor hårdt træder du i pedalerne (belastning af cykelkæde)
Hvis du ligesom jeg selv, bruger en cykelcomputer til at registrere dine cykelture, så kan du nemt holde øje med hvor mange kilometer du har kørt. Og på den måde kan du begynde at holde øje med din cykelkæde efter de første 3000 km.
Sådan ser du om cykelkæden er slidt!
Den nemmeste metode hvorpå at finde ud af om kæden er slidt, er ved at trække i den. Sørg for at kæden sidder på den forreste store klinge… og så trækker du simpelthen blot i kæden (i pilens retning).
En ny kæde vil stort set ikke give sig ved denne kontrol, imens en slidt kæde vil give efter. Kan du løfte kæden så meget at du kan se halvdelen af tanden på tandhjulet, skal du begynde at overveje at skifte din kæde. Og kan du løfte kæden så meget at du kan se hele tanden på tandhjulet, så skal du skifte din kæde hurtigst muligt.
Måling af cykelkæde!
Du kan også måle dig frem til om din cykelkæde skal udskiftes, det er lidt mere besværligt og også en anelse upræcist, men det kan godt lade sig gøre.
På en hel ny cykelkæde måler 8 kædeled præcis 8″ (tommer) eller 20,32 cm. Så her skal du altså have fat i en tommelstok eller en lineal og måle på din kæde.
Du måler fra starten af et valgfrit kædeled, det betyder ikke noget hvor på kæden at du starter. Det er blot vigtigt at du for placeret din tommelstok eller lineal så præcist som muligt.
Så tæller du 8 kædeled frem… og måler så hvor det 9. kædeled starter. Er kæden ikke slidt, så vil den ligesom min cykelkæde herunder vise 20,32 cm. imellem de 8 kædeled.
Såfremt målingen viser 2,5 mm. mere end de 20,32 cm. så skal du tænke på at udskifte din cykelkæde.
Som du måske godt selv kan se, så kan det godt blive en smule upræcist, da det jo her gælder om at holde tommelstokken eller linealen helt præcist på kæden ved målingen, der skal ikke meget til at flytte den 1 mm. eller 2 mm. til den ene eller den anden side af det første kæde led.
Den helt præcise måling af cykelkæden!
Hvis du vil have en helt præcis måling af din cykelkæde og skal det bare være rigtigt nemt og problemfrit, så skal du bruge en kædemåler eller en kædeslidsmåler, som den også kaldes.
Det er et simpelt stykke værktøj der fungere på den måde, at du blot stikker den runde ende ned i et vilkårligt kædeled og lade den anden ende “falde ned” i et kædeled i modsatte ende.
Viser kædemåleren et slid på 0,5, så kan du sagtens forsætte med at bruge kæden lidt endnu, men du skal nok lige have en kæde liggende klar til udskiftning. Men viser kædemåleren et slid på 0,75, så anbefales det at udskifte kæden hurtigst muligt.
Det er nemt, det er hurtigt og det er helt præcist at bruge Park Tool kædemåler.
Hvorfor skal cykelkæden udskiftes?
Der er flere årsager til at udskifte en slidt cykelkæde, den overordnet årsag er at en slidt kæde slider nemlig unødigt meget på dine tandhjuls klinger og tandhjuls kassette og i den sidste ende vil den slidte kæde simpelthen ødelægge disse… og så bliver det pludselig meget dyrere end blot at udskifte kæden.
Derudover føles det heller ikke rart at cykle med en slidt kæde. Det føles trægt, måske tungere end sædvanligt fordi kæden ikke tager rigtigt fast med det samme og kører du enten på racercykel eller MTB så vil du hurtigt opleve at gearskiftet heller ikke fungere optimalt længere.
Så husk at udskifte kæden så snart du opdager at den er for slidt.
Pas på din cykelkæde!
Som ordsproget helt korrekt siger: “den der smører godt, kører godt” er værd at huske på når det handler om vedligeholdelse af din cykelkæde. Kæden holder længere, gearskiftet er bedre og kædestøj bliver minimeret.
Der findes et hav af forskellige smøremidler til din cykelkæde, det findes som kædeolie, det findes som kædespray, der er smøremidler med voks og for at det ikke skal være lyv, så er der også smøremidler til både regnvejr og tørvejr.
Det kan være svært at anbefale et produkt fremfor et andet, da det jo kommer helt an på hvilken form for cykling du beskæftiger dig med.
Men jeg har skrevet et lille indlæg her omkring vedligeholdelse af kæde og kassette som du starte med at læse, der kan du også se hvilken form for smøring jeg primært bruger på min kæde. Men jeg har også prøvet et voksbaseret smøremiddel, det kan du læse mere om her, undgå en sort og fedtet cykelkæde.
Tak fordi du læste med!