Guide til køb af din første racercykel

I forbindelse med køb af din første racercykel, så har du sikkert en masse spørgsmål i forbindelse med dette indkøb. Du vil måske være i tvivl om hvad du skal kigge efter og vælge, skal stellet være i carbon eller aluminium, hvilken geargruppe er den bedste til en begynder, hvilket udstyr skal du vælge osv.


Gode tilbud på racercykler

Hos disse forhandlere kan du finde gode tilbud på racercykler:

Cykelpartner.dk

Cykelexperten.dk

XXL.dk


Køb af racercykel for første gang omfatter også tilbehør og beklædning, så det kommer vi også kort ind på, sidst i indlægget 🙂

Herunder vil jeg give dig de råd som jeg selv fik i forbindelse med købet af min første racercykel, så håber jeg at det kan hjælpe dig lidt på vej?

Hvad er dine ambitioner med cyklingen?

Inden du overhovedet begynder at kigge efter en ny racercykel, så skal du finde ud af hvilke ambitioner du har med cyklingen. Hvor langt har du til hensigt at cykle f.eks. om ugen, skal du cykle hver dag eller har du kun tid til at cykle i weekenderne.

Hvorfor er det vigtigt? Det er vigtigt fordi, det giver dig et lille fingerpeg i forhold til den kvalitet af cykel som du skal kigge efter. Er planen en eller to hyggeture i weekenden eller vil du blot prøve om cykling er noget for dig, så er der ingen grund til at købe en cykel i den dyre ende, er planen derimod daglige cykelture (måske til og fra arbejdet) og så nogle længere eller lange ture i weekenden, så skal du selvfølgelig have en cykel der kan holde til dette.

Er det nu muligt at stille det så firkantet op, som ovenstående beskriver det? Nej, det kan vi faktisk ikke… fordi selvom planen “kun” er nogle hyggeture i weekenden, så vil de hyggeture ikke blive til noget hvis cyklen ikke lever op til de krav og forventninger du har i forhold til købet af en ny racercykel. Så derfor gælder det at finde et kompromis, det skal altså ikke være den billigste cykel, men heller ikke den dyreste.

Så derfor skal du finde ud af dit reelle behov i forhold til dine ambitioner… og økonomi.

Hvilken racercykel har du råd til?

Du har helt sikkert et budget over hvor meget du har tænkt dig at bruge på din nye racercykel. Et godt råd vil være følgende: “Du skal ikke købe en dyrere cykel end du har råd til at reparere!” Hvordan skal det forstås?

Når du kigger på racercykler, enten på nettet eller hos cykelhandlerne, så er det utroligt nemt at flytte sin budgetgrænse fra f.eks. kr. 8000 til kr. 12.000 og måske endda til kr. 15.000.

Og hver gang at budgettet bliver forøget, så er det fordi der er kommet nogle dyrere og bedre komponenter på cyklen. Komponenter som på et eller andet tidspunkt skal udskiftes grundet slidtage, eller hvis uheldet er ude, skal udskiftes grundet defekt på grund af styrt på din cykel.

Og så er det bestemt ikke ligemeget om det er et carbon eller aluminium stel, eller om komponenterne hedder Shimano, Campagnolo eller SRAM.

Racercykel i carbon eller aluminium?

Da jeg selv begyndte at undersøge hvilken cykel som skulle være min første racercykel (lige bortset fra dem jeg har haft som barn og yngre mand), så kiggede jeg selvfølgelig også på carbon cykler.

TCR_Advanced_2_Compact
Giant TCR Advanced 2 Compact 2015 (carbon). Foto: Cykelexperten.dk

Sammenligner du en racercykel i carbon med en racercykel i aluminium, med fuldstændige samme komponenter, geargruppe og hjul ect. Så vil prisforskellen nok ligge på ca. kr. 3000 – 4000… og det er jo også en slags penge, når vi taler om førstegangskøb af en racercykel, blot for at få en carbon cykel.

En anden væsentlig ting er, at såfremt du måtte være uheldig at vælte på din cykel (og det vil ske før eller senere), så er det noget nemmere (og billigere) at reparere et aluminiums stel fremfor et stel i carbon.

Giant_Defy_1_Compact_2015
Giant Defy 1 Compact 2015 (aluminium). Foto: Cykelexperten.dk

Mit råd var at starte med en racercykel i aluminium, den er billigere, den kan tåle lidt mere ved evt. styrt og er den nemmere at reparerer i forhold til carbon.

Nu tænker du måske, hvad med vægten? Og ja, det er rigtigt at en carbon cykel godt kan veje lidt mindre end en aluminiums cykel, men det er ikke noget som du skal lægge så meget vægt på, om jeg så må sige! Om din nye racercykel vejer 8,5 kg. eller 10 kg. betyder ikke noget som helst, den lille forskel på vægten er ikke noget du kan mærke – specielt ikke hvis du kommer fra en almindelig cykel med f.eks. et stål stel, som sagtens kan veje mellem 15 og 20 kg.

Prøv cyklen inden du køber!

I disse tider hvor vi kan købe alt på nettet, så kunne det godt være fristende også at købe din første racercykel på nettet, måske endda i udlandet hvor du måske kunne spare lidt penge i forhold til et køb hos en cykelhandler.

Men mit råd er at du skal prøve at sidde og køre på cyklen inden du køber den, der er nemlig meget forskel på cyklerne alt efter hvilken model der er tale om.

Det gælder om at du finder den helt rigtige størrelse der passer til dig og din kropsbygning. Og dette er noget som personalet hos cykelhandleren er rigtige god til – forudsat at det er en cykelhandler der er specialiseret i forhandling af racercykler, fordi det er en helt anden verden i forhold til almindelige cykler.

Du skal skrive dig bag øret, at selvom du finder en cykel hvor du syntes at du sidder rigtigt godt, så vil du opdage at du alligevel kommer til at foretage en masse små justeringer af f.eks. sadlen og styret. Sadlen skal op eller ned, frem eller tilbage og styret skal måske også justeres op eller ned og frem og tilbage, måske skal du have en anden frempind osv.

Det hedder med et andet ord “Bikefit” og det er der nogle forhandlere der også tilbyder, så her er det blot at spørge sig frem.

Shimano, Campagnolo eller SRAM?

Du kender sikkert allerede til de forskellige leverandører af geargrupper, nemlig Shimano (Japan), Campagnolo (Italien) og SRAM (USA).

SRAM og Campagnolo vil jeg betegne som tilhørende “Pro segmentet” det er til semi professionelle og professionelle cykelryttere og således ikke noget jeg vil anbefale til førstegangskøberen af en racercykel.

Lad os i stedet koncentrere os om Shimano, som er verdens største producent af cykeldele og komponenter, og som derfor også har det største udvalg når det gælder om geargrupper til begynderen.

Shimano laver en række forskelige kvalitets produkter og komponent grupper, der eksisterer i alt 9 forskellige grupper. Nummer 1 i komponent gruppen er den bedste kvalitet.

1. Dura Ace (Dura Ace Di2) (11 gear)
2. Ultegra Di2 (11 gear)
2. Ultegra 6800 (11 gear)
3. 105 (5800 serien) (11 gear)
3. 105 (10 gear)
4. Tiagra (9 og 10 gear)
5. Sora (8 og 9 gear)
6. Claris (8 gear)
7. 2300 (7 gear)

Hvis vi starter fra bunden af, med Sora, Claris og 2300 serien, så er det allesammen komponenter i den lave ende, det er komponenter som du finder på de aller billigste cykler og det er komponenter som ikke er holdbare i længden. Du vil hurtigt komme til at udskifte f.eks. kassetten og de forreste klinger på kranken grundet slidtage.

Du vil også kunne opleve at gearskiftet ikke altid er helt præcis og smidigt, måske vil du opleve at kæden hopper ned igen efter at du lige har skiftet det op på et større tandhjul på kassetten. Med andre ord, så kan Sora, Claris og  2300 serien ikke anbefales til dig som gerne vil i gang med cyklingen for alvor.

Så kommer vi til Tiagra og 105 serien. Her bliver det meget bedre, mere holdbart og mere funktionelt. Her skal du tage stilling til hvilket ambitionsniveau du ligger på. Taler vi om hyggeture i weekenden, kan du fint leve med Tiagra geargruppe, men er det mere end det, så skal du op i 105 serien.

Faktisk er der en uskreven tommelfingerreglen om at du helst ikke skal vælge mindre end 105 serien til din racercykel. 105 serien er nok den mest gennemprøvede geargruppe til dato, så her går du med garanti ikke galt i byen. Den “gamle” 105 serie er med 10 gear (20 i alt) og den “nye” 105 5800 serie er med 11 gear (22 i alt).

Tilbage er Ultegra (Ultegra Di2) og Dura Ace (Dura Ace Di2), så er vi oppe i det absolut bedste du kan købe indenfor Shimano’s geargrupper. Skal vi kigge på holdbarheden, så er der ikke ret meget forskel på Ultegra og Dura Ace, set i forhold til den nye 105 5800 serien. Forskellen ligger primært i vægten og det kan du som begynder ikke mærke nogen forskel på alligevel. Og Di2 er blot en betegnelse for at gearskiftet foregår elektronisk, dvs. der sidder et lille batteri som sørger for at få skiftet kæden op og ned på henholdsvis kassette og de forreste klinger.

Så rådet herfra vil være at du kigger efter en racercykel som minimum er monteret med en 105 5800 geargruppe hvis du gerne vil have 11 gear bagerst, eller blot den “gamle” 105 geargruppe hvis du kan nøjes med 10 gear.

Krank og bremser!

De fleste cykelproducenter bruger tit og ofte deres egne komponenter til krank og bremser for at holde priserne nede. Disse komponenter er sædvanligvis af en rigtig god kvalitet, så der er ingen grund til at du kigger dig om efter krank og bremser i f.eks. 105 serien og betaler den ekstra pris som der følger med disse komponenter.

Det er noget som nemt kan udskiftes, når og hvis du bliver så glad for cyklingen at dine ambitioner og nye mål kræver dette!

Udstyr på og til cyklen!

Det første du opdager når du køber en racercykel er at der ikke følger nogle pedaler med, det kommer altså ved siden af – medmindre du kan få en aftale med cykelhandleren om at pedalerne følger med.

Her skal du så igen til at tage stilling til hvilken type pedaler det skal være. De tre mest benyttede typer af pedaler er fra Shimano, Look og Speedplay. Kendetegnende for dem alle tre er at de hver især bruger forskellige bindinger (den måde hvorpå du klikker dig fast til pedalen). Shimano og Look pedaler starter fra ca. kr. 300 for et sæt, hvor Speedplay starter fra ca. kr. 850.

Mit valg faldt på nogle gode begynder pedaler fra Shimano, dette var faktisk efter anbefaling fra ekspedienten hos cykelhandleren som selv brugte disse  pedaler om vinteren – så han havde altså rigtig god erfaring med dem. Og jeg må sige, at det er nogle rigtigt gode begynder pedaler, så dem vil jeg anbefale dig at lægge ud med, ved køb af din nye racercykel.

Shimano_Pedaler_105_PD_R540_SPD_SL_Sort
En rigtig god begynder pedal til racercyklen fra Shimano. Foto: Cykelpartner.dk
Bemærk venligst: Ovenstående er baseret på mine egne erfaringer, samt de råd jeg fik med på vejen da jeg selv skulle købe min første racercykel. Så selvfølgelig kan der være andre med en anden mening og/eller holdning i forhold til ovenstående!

Andre vigtige ting!

  • En flaskeholder, meget gerne to flaskeholdere, så du har vand nok med på dine cykelture.
  • Drikkedunke indeholdende 0,75 L
  • En cykelpumpe, så du er forberedt skulle du punktere.
  • En ringeklokke (ja, det er jo lovpligtigt)
  • Nogle dækjern ( i dag er dækjern for det meste lavet i hårdt plastik).
  • Cykelslanger
  • Sadeltaske
  • Multiværktøj (umbraco sæt er som regel nok)
  • Cykelcomputer (fra Garmin) det er ikke en absolut nødvendighed, men det gør cyklingen meget sjovere og motiverende på sigt.
Cykelcomputer_Garmin_Edge_810_GPS_datasider
En cykelcomputer på racercyklen gør cyklingen sjovere og motiverende. Foto: Cykelpartner.dk

Beklædning!

Du kommer ikke uden om beklædning når du skal ud og cykle og lad mig bare sige med det samme, at beklædningen kan hurtig blive en lige så stor udgift som selve cyklen… så er du advaret 🙂

Når det så er sagt, så skal du ikke lukke skrigende og opgivende ned for dette indlæg og din computer, fordi selvfølgelig er det ikke så slemt at starte op. Men med tiden vil du finde ud af at du ikke kan nøjes med et sæt cykeltøj, simpelthen fordi der er cykeltøj til både for- og efterår, samt sommer og vinter.

Cykelhjelm er et absolut must. At køre på cykel uden cykelhjelm er hul i hovedet, både på den ene og den anden måde. Der findes et hav af cykelhjelme på det danske marked. Er i flere i familien der skal have ny cykel og cykelhjelm, så kan jeg anbefale dig at læse mere herunder, der er mange penge at spare ved køb af flere cykelhjelme på en og samme gang.

Cykelsko med klamper, således at du kan klikke dig fast til pedalerne. Cykelsko kan købes fra ca. kr. 300 og så op efter. Der findes cykelsko med glasfiber sål og carbon sål. Med velcrolukninger og klikspænder.

Cykelstrømper er helt valgfrit, du kan sagtens bruge dine egne strømper i cykelskoene. Dog skal du vide at de cykelstrømper som der er fremstillet specielt til cykling, er lavet i et materiale som er med til at nedkøle dine fødder om sommeren og andre er specielt lavet til at holde dine fødder dejligt varme om vinteren og i for- og efteråret.

Cykelbukser eller cykelshorts er uden tvivl den vigtigste beklædningsgenstand du skal købe. Cykelsadlen på en racercykel er smal og hård, den er slet ikke ligesom din saddel på din almindelige cykel. Derfor har du brug for cykelbukser med indlæg, eller med en pude som det også kaldes. Her skal du være opmærksom på at der findes mange forskellige typer og kvaliteter af indlæg. Så spørg hos forhandleren hvilken type indlæg der er i cykelbukserne, evt. hvor mange lag indlægget består af og sørg endelig for at prøve bukserne inden du køber dem, således at du også er sikker på at de passer perfekt.

Svedundertrøje er en nødvendighed, syntes jeg! Den er med til at holde dig tør på kroppen, både sommer og vinter. Den forhindre dig i at blive kold, simpelthen fordi sveden bliver transporteret væk fra huden og ud i den cykeltrøje eller t-shirt du har uden på.

Cykeltrøjer med enten korte eller lange ærmer. Om sommeren er en god cykeltrøje uundværlig. Og når de kolde dage i for- og efteråret sætter ind, så er det også rart med de langærmede cykeltrøjer med f.eks. vindstopper på forsiden. Almindelige t-shirts og andre sportstrøjer kan sagtens bruges, men du vil alligevel finde ud af (såfremt du prøver) at rigtigt cykeltøj er at foretrække.

Cykeljakker kommer du heller ikke udenom når det bliver koldt, eller blot til de kolde sommeraftner. I kategorien cykeljakker hører også vindjakker, regnjakker og til dels cykelveste. Cykeljakker findes i mange forskellige designs og prislejer. De billigste i en ok kvalitet koster fra kr. 500 – kan købes billigere på tilbud.

Og så er der alt det andet som vi slet ikke skal komme ind på her. Men det handler kort om hansker, huer, tørklæder, skoovertræk, arm- og benvarmere osv.

Til sidst!

Ja, der er mange ting der kan eller skal anskaffes ved køb af ny racercykel… og alt sammen kommer ved siden af selve racercyklen, så derfor er det vigtigt at du lægger dig et budget for hvor meget du vil bruge på din nye interesse, at du gør op med dig selv hvad dine ambitioner er med cyklingen, således at du ikke får anskaffet dig en hel masse ting, udover en racercykel som du måske alligevel ikke vil få brug for.

Held og lykke med dit køb af ny racercykel og tak fordi du læste med!