Tre gode råd til at undgå skader på

Dette indhold er sponsoreret

Man er inde i en stime. Man får trænet hver eneste dag. Motionscyklen er blevet ens bedste ven, og man kan mærke at forholdet mellem jer to bliver bedre og bedre. Man kan mærke formen aldrig har været bedre og man er tæt på at opnå den perfekte teknik. Lige pludselig bliver man skadet, og hele ens fremskridt bliver skyllet ud i toilettet. Det kan være alt lige fra en fibersprængning til en hælspore – uanset hvad det er, så er det skod at blive skadet. Der er heldigvis mange måder hvorpå man kan forebygge eller nedsætte en skadesrate, og man vil kunne læse om tre gode råd til hvordan det sker i denne artikel. 

 

Opvarmning er vigtigere end man tror 

Da man var yngre, og formentlig også stadig, var opvarmning noget der skulle overstås. Det var de værste 10-15 minutter til fodboldtræningen eller på cykelturen. Det er desværre bare vigtigt – ikke både for opvarmningen – men også for at kunne præstere masksimalt. Dette skyldes blandt andet, at man ved opvarmning igangsætter musklerne og gør dem klar til at kunne yde. Samtidig har muskler og led sværere ved at blive skadet, hvis de først er varme. Kroppen fungerer tit som en gammel VW Golf, hvis den har stået lang tid nok uden at blive startet, det tager lidt tid om at få den igang, hvis altså den overhovedet kan komme i gang. 

 

Udstrækning efter træning – også vigtigt 

Ja, det er kedeligt at undgå skader. Udstrækning virker også som spild af tid, men det er virkelig vigtigt for at kunne forbedre restitution, muskeltræthed og ledsmerter. Det er samtidig også vigtigt for kroppen at den varmer ned. Det er derfor man ofte ser fodboldspillere løbe nogle ture på banen efter kamp – det er for at musklerne ikke går fra 100 til 0 i timen, hvilket har en dårlig effekt på dem. 

 

Udstrækning er med til at beskytte muskler og led, og derfor er det vigtigt, at man tager denne del seriøst. 

 

Den rigtige kost kan også hjælpe 

Kost har også noget at sige for muskelskader og ledsmerter. De fleste vil kunne klare alt det vigtige og behøver ikke en speciallavet kost for at undgå skader, men pointen er at hvis man ikke får en varieret kost, hvor de vigtigste vitaminer og mineraler er til stede, kan kroppen ikke følge med den store træningsbyrde og skader kan forekomme hyppigere.