Smerter ved cykling i knæ og akillessenen

Du har sikkert prøvet det? Smerter i knæene eller akillessenen når du cykler, eller efter en cykeltur. Hvad det kan skyldes, kan du læse mere om her på siden!

Ved almindelig cykling til og fra købmanden, er helt præcise indstillinger af cyklen ikke så nødvendige – du sidder simpelthen ikke længe nok i sadlen til at cyklingen kan udvikle nogle små skavanker over tid.

Men så snart du begynder at cykle længere og der kommer flere kilometer på kontoen, så vil du langsomt men sikkert begynde at mærke små irriterende smerter, som oftest i dine knæ og akillessener. Og så er det med at få fastlagt hvor det gør ondt og ikke mindst få gjort noget ved problemet.

Og i mange tilfælde, så drejer det sig kun om en justering på få millimeter før at de irriterende smerter i knæ og akillessener under og efter cykling forsvinder!

Hvor gør det ondt og hvilke løsninger findes der på problemet?

Herunder kommer der 6 tommelfingerregler på hvad du skal kigge på og få justeret på din cykel, når det er at du begynder at opleve at små skavankerne kommer… og det vil de gøre, såfremt du ikke har indstillet din cykel korrekt!

Vær opmærksom på at nedenstående er noget der skal arbejdes med og alt efter hvor store justeringer der skal foretages, så er det ikke sikkert at du kan ramme plet første gang.

Tit og ofte skal justering af cykelindstillerne gøres i små tempi, således at kroppen langsomt kan vænne sig til den nye indstilling.

Det gør ondt på forsiden af knæet?

Dette skyldes som regel at din sadel sidder for lavt, du får simpelthen en for stor bøjning af knæet når du træder i pedalerne.

Det kan også være at sadelhøjden er ok, men at din sadel sidder alt for langt fremme, med andre ord, så skal du sætte sadlen en smule tilbage, således at du får mulighed for at strække dine ben lidt mere under kørsel.

Det gør ondt på bagsiden af knæet?

Dette er fuldstændig samme problematik som ovenstående, blot med omvendt fortegn. Her er sidder sadlen for højt og du overstrækker derfor dit ben under kørslen.

På samme måde kan det skyldes at din sadel sidder alt for langt tilbage, men dette er dog ikke så tit.

Du kan læse meget mere om indstilling af din sadel her og lære om en vigtig indstilling der i forkortet udgave hedder “KOPS”.

Det gør ondt på ydersiden af knæet?

Dette skyldes at du laver et vrid i knæet, grundet dine fødder sidder helt op af pedalarmen. Du skal simpelthen have flyttet dine fødder udad, væk fra cyklen. Men husk på at dette handler ikke om flere centimeter, det kan sagtens være blot 2-3 millimeter som der er på tale.

Bruger du almindelige pedaler, kan det være at dine pedaler er for små og det er dette som gør at du presser dine fødder indad, dette kan løses med nogle større pedaler som har en større trædeflade.

Pedaler_i_aluminium_non_slip_sort_med_gummi
Pedaler til almindelige cykler. Foto: Cykelpartner.dk

Bruger du klikpedaler og klamper, så skal du have justeret dine klamper således at dine fødder flyttes udad, dette gøres ved at flytte klamperne indad på dine cykelsko.

Bemærk at smerter på ydersiden af knæet også kan være et træthedstegn, hvis du har været ude og cykle en længere tur. Når vi bliver trætte så “falder” vores ben udad, vi glemmer simpelthen at holde knæene lige frem og så får du samme uønskede vrid i knæet.

Det gør ondt på indersiden af knæet?

Dette er noget der primært sker for ryttere der bruger klikpedaler, cykelsko og klamper. Her er løsninger at justere dine klamper udad på dine cykelsko, således at dine fødder kommer tættere på pedalarmen. Start med at sætte dem i midten af skoen og se om det bliver bedre, hvis ikke kan du flytte den resten af vejen.

Det kan også skyldes at du presser dine knæ for meget sammen, husk at knæene skal pege naturligt fremad.

Det gør ondt i akillessenen?

Dette skyldes at din fod sidder for langt tilbage på pedalen, du træder nærmest med tæerne. Dette giver en unødvendig bevægelse i fodledet og belaster din akillessene rigtigt meget.

Bruger du almindelige pedaler skal du prøve at flytte din fod længere frem på pedalen, det skal være således at knysten på din fod (den der ligger lige bag tæerne) skal ligge lige over pedal spindlen. Det kan være rigtigt svært at styre når du cykler med almindelige pedaler, derfor kan det anbefales at du udskifter dem med det der kaldes for en kombipedal.

Pedaler_Shimano_Touring_PD-T420_Clickr_sort
Kombi- og vendepedal til almindelige cykler. Foto: Cykelpartner.dk

Kombipedaler har den fordel at du kan bruge klamper på den en side af pedalen og på den anden side er det en helt almindelig pedal. Det er en god løsning til dig der kører langt på din almindelige cykel og som gerne vil “sidde fast” i pedalerne for at opnå et bedre ensartet tråd og en bedre ydeevne af dine kræfter.

I stedet for rigtige cykelsko, kan der benyttes det som hedder en touringsko eller en mountainbike sko til disse pedaler. Disse sko er lavet på en måde som gør at det er muligt at gå almindeligt på skoene, selvom de er monteret med klamper.

Cykelsko_Shimano_Touring_SH-MT34_Blå
All Round / Touringsko. Foto: Cykelpartner.dk

Bruger du cykelsko med klamper, så skal du flytte dine klamper tilbage på skoene for at flytte din fod fremad.

Det kan også skyldes at din sadel er for høj og du derfor strækker din fod når pedalen er i bund og retter foden op når pedalen er i top, dette giver en unødig bevægelse i fodledet og belaster ligeledes akillessenen unødigt.

Det gør ondt på ydersiden / under foden?

Dette skyldes at din fod den “tilter” lidt udad i skoen, det kan være at skoen er lidt for stor, den sidder ikke stramt nok omkring foden, eller det kan blot være at din fod er skæv.

Det kan løses med at lægge nogle små kiler ind under sålen på selve skoen for at rette den skævhed op, såldes at du igen vil træde med hele foden og ikke kun ydersiden af foden.

Har du problemer med dette, vil jeg anbefale at tale med en læge som har forstand på dette inden du begynder at lægge kiler i skoen, således at problemet ikke bliver værre for egen hånd.

Der findes også kiler til at sætte under klamperne på cykelskoen som ligeledes kan rette op på det skæve tryk.