Så skriver vi den 30. januar, og jo jeg ved godt at vinteren slet ikke er overstået endnu – faktisk har vi slet ikke haft nogen vinter i år… i skrivende stund!
Men derfor kan vi jo godt kigge på cyklen og starte med at gøre cyklen forårsklar. Dagende bliver nemlig længere og lysere og det er godt at være forberedt til vi igen kan komme ud og nyde naturen på vores cykel.
Måske har du cyklet hele vinteren, eller også har din cykel stået ude i skuret eller garagen – uanset hvad, så er det godt at få cyklen vasket, smurt og gået efter, så du ved at gear og bremser virker som de skal.
Vask cyklen!
Måske du har et “vaskehjørne” i din have eller også kan du vaske din cykel på parkeringspladsen, tæt på en afløbsrist. Det nemmeste er at bruge en vandslange med en spreder på, sådan en som du kan tænde og slukke vandet med og der behøver ikke at være tryk på vandet.
Har du ikke mulighed for at bruge en vandslange, så kan en helt almindelig vandkande med spreder på, være lige så godt. Det gælder jo blot om at gøre cyklen våd og så efterfølgende skylle den ren for sæbe igen.
Brug en god sæbe og gerne en med voksbeskyttelse, Det lægger en beskyttende hinde og så får det også cyklen til fremstå flot og skinnede efterfølgende. Du skal også være opmærksom på at den sæbe du benytter ikke indeholder nogen form for syre som kan skade din cykel.
Jeg bruger selv den viste sæbe fra Morgan Blue herunder, det er en god sæbe, skummer og rengøre cyklen rigtigt godt og lægger et fint lag voks på.
Brug en god vaskebørste til at vaske din cykel, lad sæben og skummet sidde på et stykke tid, således at skidt og snavs rigtigt kan blive opløst, inden du skyller det af igen. Tør efter med en gammel klud, sengetøj eller viskestykke som ikke har været vasket med skyllemiddel.
Drop vaskebørsten fra køkkenet!
Du kender det sikkert, cyklen er kørt frem, vand og sæbe er klar og så kommer der lige det med vaskebørsten – sådan en har du ikke lige tænkt på og det ender med at du snupper vaskebørsten fra køkkenet… og så er det så som så med den efterfølgende popularitet.
Du skal selvfølgelig have dine egne vaskebørster som du kun bruger til din cykel.
Med et børstesæt som dette herunder, så kan du klare dig et langt stykke hen af vejen. Der er til de store flader som stel, til de mindre flader som hjul og krank og du kan sågar også rense kassetten på din racercykel, skulle du have sådan en.
… du kan også få et rensebørstesæt som er specielt udviklet til at rense kassette og bagskifter på din racercykel.
Smøring af kæde og tandhjul!
Når cyklen er tør skal du smøre kæde og tandhjul. Hvis du har mulighed for at drejet baghjulet baglæns, så gør dette og tør kæden med en klud så den bliver helt tør inden smøring.
Derefter smører du kæden og kassetten med enten kædeolie eller kædespray i en god mængde, samtidig drejer du hjulet og kæden baglæns, hvis muligt. Pas på du ikke rammer eventuelle bremseskiver og bremseklodser, så skal du nemlig til at rengøre dem på ny bagefter, da de ikke kan bremse, hvis de er fedtede.
Lad kæden og kassetten være godt smurt i ca. 15 minutter, så olie eller spray rigtigt kan trænge ind i kæden og tandhjul, derefter tørre du det oversydende olie af kæden, så den ikke tiltrækker snavs så nemt.
Personligt bruger jeg kædespray, det er nemt og det drypper ikke. Jeg bruger en kædespray fra Morgan Blue Race, den kan bruges til al slags vejr.
Husk at tjekke om din kæde er stram – ellers kan den hoppe af når du rigtigt træder igennem eller måske rammer et hul i vejen – dette er kun såfremt du har en cykel med indvendig gear, har du udvendige gear, vil kæden stramme sig selv op.
Endelig skal du undersøge om kæden er stiv eller den er svær at få rigtigt pæn og ren, hvis dette er tilfældet, er det bedst at købe en ny kæde.
Efterspænding af cyklen!
Det er garanteret et stykke tid siden du sidst har efterspændt skruer og møtrikker på din cykel, så derfor er det en god ting at gøre dette når du alligevel hygger dig med at gøre cyklen forårsklar.
Efterspænd styret, sadlen, hjulene, bremsegreb på styret, bremser til for- og baghjul osv.
Er dækkene også i orden?
Tjek dækkene for småsten, er dækkene blevet møre af at stå ubrugt hen i en periode og endelig tjek dæktrykket. På siden af dækket står der hvor mange BAR eller PSI som dækket skal være pumpet op med.
Sørg for at der er det rette tryk i dækket, det er med til at forhindre punktering, det giver dig bedre køreegenskaber og du kører også hurtigere… og det er da også værd at tage med!
Så er du faktisk klar til at starte op på forårs sæsonen… rigtig god tur og fornøjelse!