Udskiftning af krankboks med BSA gevind

Du vil komme ud for det før eller siden! Udskiftning af din krankboks på cyklen, det kan enten være fordi lejerne er blevet slidte igennem længere tid eller fordi lejerne er blevet ødelagte af f.eks. et styrt på cyklen.

Du kan vælge at indlevere din cykel til den cykelforretning hvor du har købt cyklen og få krankboksen udskiftet der, eller du kan gøre det selv, såfremt du har mod på sådanne en lille reparation!


Mangler du en ny krankboks?

… eller måske noget værktøj til at udskifte den? Så tjek det store udvalg af cykeludstyr hos Cykelpartner.dk


Hvilken krankboks sidder på din cyklen?

Start med at finde du af hvilken type krankboks der sidder på din cykel, der findes nemlig rigtigt mange forskellige mærker og modeller.

Der findes krankbokse med fastmonteret aksel, uden aksel og med monterings gevind, samt uden aksel og uden monterings gevind, som skal presses ind i krankhuset, og for at det ikke skal være lyv, så findes der krankbokse med engelsk gevind og italiensk gevind.

Så det er derfor vigtigt at du helt præcis ved hvilken type der sidder på din cykel.

Værktøj til afmontering af krankboks!

Når du har fundet ud af hvilken type krankboks der sidder på din cykel, så skal du også have lidt værktøj. Og alt efter hvilken type krankboks der er tale om, så variere dette værktøj i pris.

I mit tilfælde og det som dette indlæg handler om, så er min krankboks af typen FSA MegaEvo krankboks med et engelsk gevind der hedder BSA 1,37″ x 24. Dette står heldigvis på selve krankboksen, så det er meget nemt at finde ud af!

Og det er også det du skal fortælle til ekspedienten i cykelforretningen, når du skal ned og købe en krankboks nøgle til afmontering  af krankboksen.

Krankboks nøglen ser ud som denne herunder, simpelt stykke værktøj der passer perfekt omkring krankboksen og griber fat med de “noter” som du kan se nederst på billedet!

Krankboks_noegle_456x640
Krankboks nøgle. Foto: Motionscykling.dk

Foruden krankboks nøglen skal du også bruge en unbraconøgle i enten 8mm. eller 10mm. Dette afhænger selvfølgelig af hvilken type pedaler du har monteret.

Afmontering af krankboks!

Du starter med at afmontere pedalen på modsatte side af tandhjulene og kæden. Her skal du bruge (i dette tilfælde) en 8mm. unbraconøgle.

Selvudtrækkende_spændeskrue_paa_venstre_pedal_640x640
Afmontering af pedalen. Foto: Motionscykling.dk

For at afmonterer pedalen drejer du unbraco skruen i pilens retning. Du vil opleve at det først er nemt og så er det ligesom om at det bliver svært igen, det er næsten som om at du spænder pedalen fast. Men det gør du ikke, så du skal bare lægge kræfter i og fortsætte med at dreje skruen i pilens retning, indtil pedalen går løs.

Selve skruen bliver siddende inde i pedalen, det der er sker når du drejer på skruen, er at pedalen skubbes løs… dette kaldes for en selvudtrækkende skrue.

På selve krankakslen sidder der en lille butterfly spændeskive, den skal du selvfølgelig passe på ikke bliver væk 🙂

Så tager du en gummihammer og banker på krankakslen som stikker ud af krankboksen og afmontere selve krankakslen med tandhjul og det hele.

Monteret_krank_i_shimano_ultegra_krankboks_640x640
Synlig krankaksel i krankboks. Foto: Motionscykling.dk

Så skal vi have afmonteret selve krankboksen, så nu skal du have fat i krankboks nøglen. Kigger du nøje efter kan du se en pil på selve krankboksen, den retning som pilen peger, det er når du skal spænde den igen. Så derfor skal du dreje modsat pilen for at løsne krankboksen.

Du afmontere selvfølgelig krankboksen på begge sider af cyklen. Og så skulle det gerne se ud som nedenstående billede!

Tag en klud og gør krankhuset pænt og rent. Det er ikke nødvendigt med en affedter eller lignende, bare en tør klud. Når der er helt rent, så kan du smøre lidt olie eller lidt fedt på gevindet, således at det er til at løsne igen, når den nye krankboks er monteret.

Afmonteret krankboks. Foto: Motionscykling.dk

Ja, det fylder ikke meget når det hele er afmonteret. Krankboksen er her sat sammen. FSA MegaEvo krankboks har to grønne “rør” som går ind i hinanden, et nemt og genialt system.

Adskilt_krank_og_krankboks_800x723
Afmonteret krank og krankboks. Foto: Motionscykling.dk

Ny og gammel krankboks!

Jeg valgte at købe en Shimano Ultegra krankboks, som du kan se herunder. Den er billig og jeg fik den anbefalet, så det var en nem beslutning.

Shimano_Ultegra_Krankboks_FSA_Gevind
Shimano Ultegra Krankboks med BSA gevind. Foto: Cykelpartner.dk

Som tidligere nævnt, så har FSA MegaEvo krankboks to “rør” som sættes ind i hinanden ved montage, det er utroligt nemt at have med at gøre ved montering. Shimano Ultegra krankboks har kun et enkelt “rør” som så til gengæld har en pakningsring i hver ende af “røret”. Det er lidt vanskeligere at have med at gøre ved monteringen, men det kan selvfølgelig lade sig gøre.

Årsagen til det enkelte “rør” er temmelig sikkert et vægt spørgsmål, her måtte Shimano nu godt for min skyld havde lavet et system med to “rør” og så havde det vejet 10 gram mere 🙂

Herunder kan du den gamle og den nye krankboks, det er den gamle FSA krankboks til venstre og Shimano krankboks til højre.

FSA_og_Shimano_krankboks_640x365
FSA MegaEvo og Simano Ultegra krankboks. Foto: Motionscykling.dk

Montering af ny krankboks!

Så er det sådan set bare den anden vej, nu skal den nye krankboks monteres. Her skal du holde tungen lige i munden, her skal du være opmærksom på at siderne til krankboksen er markeret med “Right” og “Left” og der er også en pil som fortæller hvilken vej som der skal skrues og spændes.

Du skal også være opmærksom på selve gevindet, det er nemlig et meget fint gevind, så du kan godt være uheldig at du får startet lidt skævt og dermed får skruet krankboksen skævt i… så find de følsomme fingre frem!

Når du skal til at bruge krankboks nøglen for at spænde til, så vil du hurtigt finde ud af at nøglen er alt for stor til Shimano krankboksen, men det er der heldigvis taget forbehold for, fra Shimano´s side… de har nemlig vedlagt en adapter i pakken med den nye krankboks.

Adaptor_640x640
Krankboks nøgle adapter. Foto: Motionscykling.dk

Så den sætter du bare uden på selve krankboksen og så krankboks nøglen uden på… og så er det bare med at spænde boksen fast. Og ja, det skal selvfølgelig gøres på begge sider af cyklen inden vi sætter selve kranken på igen.

Monteret_shimano_ultegra_krankboks_640x640
Monteret Shimano Ultegra krankboks. Foto: Motionscykling.dk

Så monterer du selve kranken med tandhjul og det hele igen, (husk smøring med fedt på selve akslen og kontaktpunktet imellem krankboks og krank) her skal du sikkert bruge din gummihammer igen for at få kranken helt på plads i selve krankboksen. Husk blot at slå så tæt på midten af kranken som muligt.

Så skal vi have pedalen monteret igen, men forinden skal du lige huske den lille butterfly spændeskive som skal sidde imellem pedalen og kranboksen.

Inden du sætter butterfly skiven på, så husk smøring med lidt fedt på krankboksen og på selve akslen inden at du montere pedalen igen.

I det hele taget, så er det godt at smøre med en god tyk olie imellem pedal og krankboks, når du alligevel er i gang med vask og vedligeholdelse efter en cykeltur.

krank_med_buttefly_spændskive_640x640
Husk butterfly spændeskiven. Foto: Motionscykling.dk

Så er det bare på med pedalen igen og husk at denne gang skal du spænde modsat pilens retning. Pas på med at spænde pedalen alt for hårdt sammen med krankboksen, fordi så presser pedalarmen ind på selve lejerne… og det mærkes med det samme!

Så er du færdig og cyklen er igen klar til landevejen.

Selvudtrækkende_spændeskrue_paa_venstre_pedal_640x640
På med pedalen igen. Foto: Motionscykling.dk

Der er også en krankboks til din cykel!

Som tidligere nævnt findes der rigtigt mange forskellige typer og mærker af krankbokse. Herunder kan du se om der også skulle være en krankboks til din cykel, det er jeg næsten sikker på at der er!

Vedrørende smøring… hvilken fedt kan du bruge til smøring af din krank og krankboks? Jeg selv bruger nedenstående fedt fra Finish Line, som er en super god all-round fedt, som du stort set kan bruge til smøring af alle komponenter på din cykel.

Fedt_Finish_Line_teflon
Fedt fra Finish Line. Foto: Cykelpartner.dk

Rigtig god fornøjeles med udskiftning af din krankboks og tak fordi du læste med!