Schwalbe Marathon Plus Smartguard Tråddæk

Det er ikke fordi jeg er punkteret meget på min almindelige cykel i løbet af sidste sæson, men med disse nye Marathon Plus dæk fra Schwalbe, vil det forhåbentligt slet ikke ske, eller i hvert fald, ske meget sjældent!

Hvorfor så nye dæk? Jo, efter at have holdt en lille vinterpause med cyklingen frem og tilbage til arbejdet, så er det nu tid igen til at komme ud i den friske vinter og forårs luft. Og så skal det helst gå så gnidningsfrit som overhovedet muligt på vedligeholdelses og punkterings fronten 🙂

Schwalbe Marathon Plus Smartguard!

Jeg kender Schwalbe cykeldæk, da det er disse dæk jeg benytter på min racercykel. Og da jeg har været rigtigt godt tilfreds med disse dæk, så ville jeg også sætte et par på min almindelige citybike!

Dækkene har fået en rigtig god kritik på Cykelpartner.dk‘s hjemmeside, så det var også medvirkende til valget af disse dæk.

Samtidigt overvejer jeg også at sætte racercykel versionen af Schwalbe  Marathon Plus på min racercykel, for at minimere antallet af punkteringer på den front – her hedder dækket Schwalbe Durano Plus!

Men i dette indlæg er det dækket herunder det handler om!

Schwalbe_Marathon_Plus_SmartGuard_Traaddaek
Schwalbe Marathon Plus Smartguard Tråddæk! Foto: Cykelpartner.dk

Er dækket punkteringsfri?

Ja, det er nok en sandhed med modifikationer! Men under anmeldelserne er der tidligere kunder og brugere af dækkene, som skriver at de har kørt på dækkende imellem 2500 km.- 4600 km. ja, sågar er der en der skriver 10.000 km. – så det må helt klart komme an på en prøve!

Dækket har en 5mm SmartGuard punkteringsbeskyttelse og et ekstra gummilag på dæksiderne, som beskytter mod snitskader. Samtidigt har 67 EPI (Ends Per Inch) trådender pr. tomme (svarende til 200 TPI (Treads Per Inch) i dækkets karkasse! Så det er absolut i den acceptable ende!

Herunder har du det klassiske billede med tegnestiften i dækket. Den 5mm tykke silikone Smartguard og selve dækkets karkasse på 200 TPI… først derefter kommer slangen!

Spørgsmålet er så om det i det hele taget virker… det kan du se mere om længere nede i indlægget!

Schwalbe Marathon Plus Smartguard Tråddæk, vist med tegnestift i dækket! Foto: Cykelpartner.dk

Montering af Schwalbe Marathon Plus!

Det gik relativt ubesværet! Når det er sagt, så kræves der lidt fingerkræfter og nogle gode dækjern, (og det skal være af metal, plastik dækjern kan ikke bruges til dette dæk) til at få dækket krænget på fælgen.

Det sidder godt på fælgen og du pumper det op med 4 – 6 BAR.

Bemærk at dækket skal med monteres med “omløbsretning”… det betyder at du skal kigge efter et lille mærke på dækket, som viser at dækket skal rulle den vej rundt når det sidder monteret på fælgen og cyklen.

Første tur!

Det blev til og fra købmanden, en lille tur på ca. 3 km. Dækkene ruller fint, det mærkes ikke at de vejer ca. 1 kg. pr. stk. – dette måske fordi det er en almindelig cykel på ca. 20 kg. 🙂

Så første gangs indtrykket er helt klart positivt… så nu bliver det spændende hvornår den første punktering sker. Når det sker, så skal jeg nok opdatere dette indlæg!

Indtil da, tak fordi du læste med og god fornøjelse med dine egne Schwalbe Marathon Plus cykeldæk, skulle du vælge at sætte sådanne et par på din egen cykel!

Opdateret d. 18/04-2016

Jeg har i skrivende stund cyklet 860 km. på dækkene og jeg har ikke haft en eneste punktering (7-9-13, bank under bordet 🙂 ) og i dag fandt jeg nedenstående siddende i mit fordæk… uden at dette var årsag til en punktering!

Så dækket kan virkelig godt anbefales til dig som vil undgå punkteringer på din almindelige cykel.

metal_i_schwalbe_marathon_plus
Metalstift på 5-6 mm sad i Schwalbe Marathon Plus uden punktering! Foto: Motionscykling.dk

Du finder Marathon Plus Smartguard til din cykel her!