Planlæg din træning på Garmin Connect

Har du dage hvor du træner alene eller har du bare brug for et lille skub til at holde dig selv i gang og bibeholde fokus på din træning, så kan du planlægge din træning på Garmin Connect og på den måde bibeholde fokus og koncentrationen på din træning!

Uanset om du cykler ude på landevejen eller du cykler indendørs i et fitness center, så kan der komme perioder hvor det er svært at bevare koncentrationen og dermed fokus på din træning. Det betyder formentlig at du ikke rigtigt for givet dig 100%, du får ikke pulsen op, du holder ikke den kadence som du har planlagt hjemmefra osv.

Du har simpelthen brug for en cykelpartner, en makker der gør dig opmærksom på at nu “slapper” du altså for meget af, i forhold til det planlagte træningspas.

Og her kommer Garmin Connect og din cykelcomputer ind i billedet, det kan være løsningen og hjælpen for dig, trænger du til et lille venskabeligt skub bagi og en lille reminder.

Garmin cykelcomputer og Garmin Connect!

Har du en Garmin cykelcomputer, så er du måske allerede også på Garmin Connect. Med en Garmin cykelcomputer kan du uploade alle dine udendørs cykelture og indendørs træningspas.

Det minder lidt om træningsapp’en Endomondo, bare med lidt flere muligheder og en anelse mere avanceret, men slet ikke så avanceret at det ikke er til at finde ud – så det skal du ikke være nervøs for!

Planlæg din træning!

Lad os tage hul på det som indlægget her reelt omhandler, nemlig det at lave et træningsprogram på Garmin Connect, som du efterfølgende kan uploade til din Garmin cykelcomputer.

Når du logger på Garmin Connect, så støder du på denne menu i skærmens venstre side. Og her vælger du menupunktet “Træning”.

Garmin_Connect_Menu_Traening
Menuen i Garmin Connect. Foto: Motionscykling.dk
Vælg en træningstype!

Du kommer så ind på Garmin Connect’s standard træningsside, hvor  du skal vælge hvilken træningstype du ønsker at opbygge et træningsprogram på.

Vaelg_et_traeningprogram_Garmin_Connect
Vælg en træningstype. Foto: Motionscykling.dk
Opret et træningsprogram!

I vores tilfælde vælger vi “Cykling”, klikker på “Opret en træning” og opretter dermed et træningsprogram, som vi så skal til at arbejde med og tilrette efter vores ønske.

Opret_et_traeningprogram_Garmin_Connect
Opret et træningsprogram. Foto: Motionscykling.dk
Standard træningsprogramside!

Du er nu kommet ind på selve træningssiden, en standard træningsside, hvor der som default allerede er indsat tre trin i træningsprogrammet. Opvarmning, cykling og nedkøling… tre forskellige muligheder som vi enten kan slette eller tilføje ekstra trin til i vores opbygning af et træningsprogram.

Standard_traeningsprogram_side_Garmin_Connect_480x350
Standard træningsprogram side. Foto: Motionscykling.dk
Tilføj et trin!

I den første kolonne, har du det som Garmin Connect kalder for “trin”. Du har 6 forskellige trin som du kan vælge imellem og hvert et trin har således sin egen farve.

  • Opvarming = Rød
  • Cykling = Blå
  • Gendan = Sort
  • Hvile = Orange
  • Nedkøling = Grøn
  • Andet = Blå

På den måde er det nemt at overskue om der er en “smutter” i forbindelse med opbygningen af træningsprogrammet.

Tilfoej_et_trin_Garmin_Connect
Tilføj et trin. Foto: Motionscykling.dk
Vælg en varighed!

I den næste og anden kolonne, har du det som Garmin Connect kalder for “Vælg en varighed”. Der er ligeledes 6 forskellige muligheder at vælge imellem.

  • Tid =- hvor lang tid…
  • Distance = hvor mange kilometer, meter eller miles…
  • Tryk på knappen Lap (omgang)
  • Kalorier = hvor mange kalorier…
  • Puls = hvor høj en puls..
  • Effekt (watt) = hvor mange watt (over  eller under)…
Vaelg_en_varighed_Garmin_Connect
Vælg en varighed. Foto: Motionscykling.dk
Vælg et intensitetsmål!

I den sidste og tredje kolonne, har du det som Garmin Connect kalder for “Vælg et intensitetsmål”. Der er ikke mindre en 18 forskellige intensitetsmuligheder at vælge imellem.

  • Tempo = antal km. pr/minut (f.eks. ml. 2 km. pr/minut og 3 km. pr/minut.)
  • Hastighed = antal km./t. (f.eks. ml. 20 km/t. og 30 km/t.)
  • Kadence = antal omdrejninger pr/minut (f.eks. ml. 60 rpm og 70 rpm)
  • Pulszoner = de 5 pulszoner, samt en brugerdefineret pulszone.
  • Effektzoner = de 8 effektzoner, samt en brugerdefineret effektzone.
Vaelg_et_intensitetsmaal_Garmin_Connect
Vælg et intensitetsmål. Foto: Motionscykling.dk
Tilføj et ekstra trin!

I forbindelse med at du begynder at vælge dine trænings trin og sætter tider på osv. Så kan der godt komme et behov for at tilføje et ekstra trin til træningsprogrammet.

Tilfoej_et_ekstra_trin_Garmin_Connect_631x352
Indtastning i træningsprogrammet. Foto: Motionscykling.dk

For at tilføje et ekstra trin, klikker du blot på “Tilføj et trin”, som du finder ude til højre af skærmbilledet, ved oprettelse af et træningsprogram.

Tilføj et ekstra trin. Foto: Motionscykling.dk

Og så bliver der tilføjet et ekstra trin til dit træningsprogram. Men det ligger helt nede i bunden af programmet og det går jo ikke… Så du klikker med musen på de små lodrette streger, holder museklikket nede og så kan du omarrangere trinene i din træning.

Traek_for_at_omarrangere_Garmin_Connect_640x354
Træk for at omarrangerere. Foto: Motionscykling.dk
Gem din træning!

Når alle trin er tilføjet, alle varigheder er valgt og intensitetsmålet er defineret, så er det tid til at gemme din træning. Her klikker du blot på “Gem træning”, som du finder ude til højre af skærmbilledet, ved oprettelse af et træningsprogram.

Gem_traening_Garmin_Connect_640x416
Gem din træning. Foto: Motionscykling.dk

Når din træning er blevet gemt, så får du beskeden som vist herunder. På den måde er du ikke i tvivl om hvorvidt dit arbejde er blevet gemt eller ej. Det næste er så blot at overføre din træning til din Garmin cykelcomputer, dette gøres ved at klikke på “Send til enhed”.

Din træning er blevet gemt. Foto: Motionscykling.dk
Send til din enhed!

Når du har klikket på din enhed, så kommer denne boks frem på skærmen. Her vælger du den enhed (har du flere) som din træning skal sendes til og trykker “Send nu”. Hernæst åbnes Garmin Express og resten foregår helt automatisk.

Send_til_enhed_Garmin_Connect
Send til din enhed. Foto: Motionscykling.dk

Hvilke cykelcomputer kan benyttes?

Følgende Garmin cykelcomputere kan du benytte sammen med Garmin Connect og oprettelsen af træning og træningsprogrammer.

Cykelcomputer_Garmin_Edge_810_GPS_datasider
Garmin Edge 810 GPS cykelcomputer. Foto: Cykelpartner.dk

Så er det bare med at komme i gang og planlægge din træning, så du kan få det lille ekstra skub bagi og dermed bibeholde fokus på din træning.

Rigtig god fornøjelse med oprettelse af dine træningsprogrammer og tak fordi du læste med!