Hold dig varm på cykelturen i den kolde tid

Efteråret er godt i gang og vinteren står for døren. Er du klar til cykelturen i den kolde tid? Hvis ikke du er helt klar, så kan du med fordel læse med i indlægget herunder, således at du kan holde dig dejlig varm på dine cykelture de næste 4 – 5 måneder.

Det blev til mange kolde cykelture før jeg selv blev ordentligt klædt på til cykelturen til og fra arbejdet. Og jeg fandt hurtigt ud af at den almindelige “vinter beklædning”, som var dejlig varm når jeg blot var på gåben, det var slet ikke nok, når jeg satte mig i sadlen på min cykel.

Hold fødderne varme!

Noget af det mest udsatte på kroppen når vi cykler, er fødderne. Det er muligt at fødderne er i konstant bevægelse når vi træder i pedalerne, men det giver desværre ikke så meget varme i fødderne. Reelt set, ligger fødderne bare helt stille inde i skoen, hvad enten det er en almindelig vintersko eller en cykelsko.

Så sørg for at få nogle rigtige gode og varme strømper. Du kan få “vinterstrømper” i stort set alle detail butikker, men tit og ofte er det desværre bare et navn og du kan være rigtig uheldig at de slet ikke er varme nok til dit behov på cyklen.

Jeg vil i stedet for anbefale dig at du køber dine vinter strømper i en rigtig sportsforretning eller i en online sportsforretning med speciale i netop strømper til vinterbrug.

Kig efter ægte uldsokker og gerne i ægte Merinould…

  • Merinould er fremragende til at regulere kropstemperaturen, specielt når ulden ligger direkte på huden.
  • Merinould gør så du kan holde varmen, men uden at du f.eks. bliver overophedet (dine fødder).
  • Ulden trækker fugt (sved) væk fra huden.
  • Ligesom bomuld, absorberer Merinould vand (helt op til 1/3 sin vægt), men i modsætning til bomuld, holder Merinould på varmen når ulden er våd.
  • Som de fleste typer af uld, indeholder Merinould lanolin, som har antibakterielle egenskaber.
  • Merino er en af ​​de blødeste typer af uld vi kender, dette er på grund af de fine fibre som ulden består af.
GripGrab_Cykelsokker_Vinter_Uld
Cykelstrømper i Merinould. Foto: Cykelpartner.dk

Kan du ikke holde varmen i fødderne ved brug af vinterstrømper, så kan du med fordel bruge et skoovertræk. Et skoovertræk findes primært til cykelsko, men det findes også til almindelig sko.

Skoovertræk er nemme at trække hen over skoene, uanset om det er cykelsko eller almindelig sko. Det skærmer fødderne for den kolde vind da de er vindtætte og du kan også få skoovertræk som som næsten er 100% vandtætte. Når jeg skriver næsten, så er det fordi at alt er relativt og det skal selvfølgelig ses i forhold til hvor stor en regnbyge eller snebyge skoovertrækkene bliver udsat for.

skoovertraek_siden
Skoovertræk til cykelsko og almindelig sko. Foto: Cykelpartner.dk

Hold benene varme!

Hvilke bukser har du på når du cykler i for- og efterår, samt vinteren? Hvis du siger cowboybukser, så gør du ligesom rigtigt mange cyklister i dagens Danmark. Og så ved du også at cowboybukser er ligeså kolde om vinteren, som de er varme om sommeren.

Cykler du i dine cowboybukser om vinteren, så er det helt klart at anbefale at du tager et par lange skiunderbukser på indenunder, eller et par vindtætte overtræksbukser uden på.

Men der er også et tredje alternativ, nemlig et par rigtige vinter cykelbukser, som er specielt lavet til den kolde tid og de lave temperature. Rigtige cykelbukser har den egenskab at de både er vindtætte og vandafvisende… og nok så vigtigt og rart er det, at du kan tage dem af når du f.eks. kommer på arbejdet og blot tage dine almindelige varme bukser på.

Alt efter prisen på cykelbukserne, så kan du holde varmen så langt ned som til -15 grader… og det er jo ikke så dårligt. Til sammenligning med almindelige cowboybukser med enten skiunderbukser under, eller overtræksbukser uden på, så er vintercykelbukser mere behagelige at cykle i, de sidder tæt til kroppen og der er kun et enkelt lag, så der er ikke noget der sidder og folder.

Du får ydermere også den ekstra fordel i form af ekstra varme på selve overkroppen, da bukserne går langt op af ryggen og halvt op på maven.

Lange cykelbukser til vinterbrug. Foto: Cykelpartner.dk

Hold kroppen varm!

For at holde varmen på overkroppen, skal vi tænke i lag. Forskellige lag af tøj som har hvert deres formål, således at vi kan få sveden væk fra kroppen (huden), holde varmen (isolerer os imod kulden) og endelig, beskytte os imod sne, regn og blæst. De tre forskellige lag er følgende…

Inderlaget:

Med inderlaget menes der, det tøj som sidder direkte på huden. Opgaven her er at få transporteret sveden væk fra kroppen, således at huden forbliver så tør som muligt, så du dermed kan holde varmen på bedste vis.

Det værste du kan gøre er, at tage en undertrøje i bomuld på inden under f.eks. skjorten. Bomuld er god til at suge sveden og fugten til sig, men bomuld kan ikke transportere sved og fugt væk fra kroppen, samtidigt med at det heller ikke kan holde på kropsvarmen… sagt på en anden måde, så vil du blive kold og begynde at fryse, så snart at undertrøjen er våd af sved. Så bomuld direkte på kroppen er bandlyst!

Istedet for vil jeg anbefale dig at købe en rigtig svedundertrøje i en sportsforretning. Svedundertrøjer er fremstillet med et enkelt formål, nemlig at få sveden transporteret væk fra kroppen. Samtidigt har svedundetrøjer (alt efter hvilken kvalitet og mærke du køber) en meget høj isolerings evne… nogle mærker har en isolerings evne på 300-400 gange bedre end uld.

Du kan endda få svedundertrøjer med vindbreaker på selve fronten af undertrøjen, hvilket er helt ideel til for- og efterår, samt vinter.

Mellemlaget:

Mellemlagets funktion er simpelthen at isolere imod kulden og her taler vi ikke om den kolde vind, men den kulde du mærker når du går ud til cyklen om morgenen.

Du kan sagtens bruge en dejlig ulden strikket sweater eller trøje, da sådanne en trøje god til at “holde” på luften. Du har sikkert hørt at “det er hullerne der varmer”… og det er jo ikke helt forkert! Ulempen ved en trøje eller en sweater er at du ikke kan åbne den, skulle det blive for varmt.

En fleecetrøje kan du også sagtens benytte. Det er et slidstærkt materiale, det er svedtransporterende og det er dejligt at have på – men det kan godt blive meget varmt med en fleecetrøje – så sørg for at der er en gennemgående lynlås, således at du har mulighed for at åbne for trøjen og “lufte lidt ud”

Endelig kan du selvfølgelig få cykeltrøjer der er fremstillet til formålet, nemlig det at holde dig varm og tør, samt også er åndbar, således at du ikke bliver overophedet.

Yderlaget:

Yderlagets eneste funktion er at beskytte dig mod den kolde vind, samt sne og regn. Det er vigtigt at yderlaget er i stand til at “ånde”, da du ellers vil overophede meget hurtigt. Og der findes tøj, som mere eller mindre er 100% vand- og vindtæt samtidig med, at det også kan ånde.

Om for- og efteråret er vejret desværre en del ustadigt og det bliver til både regn og blæst, så her er det vigtigt at du har et yderlag som både er vindtæt og regntæt. Du kan gøre som mange motionscyklister gør, nemlig have en cykeljakke på som er vindtæt og så have en lille regnjakke med i baglommen eller i cykelkurven, alt efter hvilken slags cykel du cykler på.

Om vinteren har du primært brug for at dit yderlag er vindtæt og at det også kan ånde.Her er det ikke så vigtigt om det er vandtæt, da det sjældent regner om vinteren eller sner med tøsne. Men for at være sikker kan du selvfølgelig også her have en regnjakke med i lommen.

Et lille tip: når du kigger efter en regnjakke til at cykle i, så spørg ekspedienten eller kig på forhandlerens hjemmeside, om hvor stort et "vandsøjletryk" som jakken kan tåle. Jo højere vandsøjletryk, jo bedre... jo mere vandtæt er jakken!

En tommelfingerregel er, har stoffet et vandsøjletryk på 2.000 mm kan du forvente at det kan holde både sne og regn ude.

Hold hænderne varme!

Ligesom med fødderne, så bliver vores fingre og hænder også hurtigt kolde når vi cykler om vinteren. Så derfor er det klart at anbefale at bruge nogle rigtige varme handsker, som er både vind- og vandtætte.

Du har sikkert prøvet at cykle med dine almindelige læderhansker, som er helt ok når du blot er ude og gå, eller med strikhansker for den sags skyld… det bliver ret hurtigt koldt. Og hvis det regner eller sner, så bliver det blot endnu værre.

Så derfor skal du kigge efter nogle cykelhandsker som er både vind- og vandtætte. Rigtige cykelhandsker har endvidere et silikone greb inden i selve handsken, således at dine hænder ikke glider på det våde styr. En god lille sikkerheds feature.

Cykelhandsker_Vinter_GripGrab_Polaris
Cykelhandsker til vinterbrug! Foto: Cykelpartner.dk

Hold hovedet varmt!

Der er ikke noget værre end at fryse om hovedet og om ørerne. Og rent faktisk er det også således at hvis du først fryser om hovedet, så vil du også begynde at fryse på selve kroppen, du vil simpelthen begynde at blive nedkølet… og det er der en simpel årsag til.

Vi mister nemlig en masse kropsvarme igennem vores hoved, omkring 40%  – 50% af vores kropsvarme, forsvinder ud igennem vores hoved, (jægersoldaten Thomas Rathsack, skriver at vi endda kan miste helt op til 90%), såfremt vi ikke beskytter vores hoved med en dejlig varm hue.

Jamen, er der plads til en hue under cykelhjelmen? Ja, der er faktisk fint plads til en hue… ikke en tophue med kvast og det hele, nej til det som kaldes for en hjelmhue eller en balaclava.

En hjelmhue er blot en hue som dækker hovedet og går ned over øerne, en balaclava er en fullface hue (ligner dem som Formel 1 kørerne bruger under hjelmen) som både dækker hovedet, ørerne, nakken og halsen.

Til nogle mærker af cykelhjelme, kan der også købes en speciel vinterindsats, som så sidder fast i selve cykelhjelmen. Og endelig kan du også få et hjelmcover i et vind og vandtæt materiale som du tager over selve cykelhjelmen!

Hjelmhue_GripGrab_Skull_Cap_Hi-Vis
Hjelmhue til vinterbrug! Foto: Cykelpartner.dk

Til sidst!

Den varmer ikke, men den er med til at du bliver set på cykelstien eller landevejen i den mørke og kolde tid! Så husk den gule cykelvest til hele familien.

bliv_set_gul_cykelvest
Bliv set i trafikken i den mørke tid, husk den gule cykelvest!

Så har du fået et par idéer til hvordan du kan holde dig varm på cykelturen i den kolde tid. Tak fordi du læste med!